اهمیت ، ضرورت و فواید مشاور بازاریابی
ضرورت مشاوره بازاریابی
کار اصلی مدیران بازاریابی تعریف
نیازهای مصرفکنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژیها و برنامههای بازاریابی
با هدف تامین نیازهای مشتریان است. در این خصوص دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط
به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار امری ضروری است.
تبلیغات هرگونه ارایه و پیشبرد غیرشخصی ایده، کالا یا خدمات توسط یک تبلیغکننده
است که اهدافی همچون ایجاد آگاهی، ترغیب، یادآوری و تقویت کردن را دنبال میکند و
پیشبرد فروش مجموعهای از ابزارهای محرک گوناگون است که اهداف آن ارایه انگیزه
خرید و در کوتاهمدت خرید سریعتر یا بیشتر کالا یا خدمات است.
بررسی تبلیغات در مواردی مانند کسب اطلاعات مربوط به مخاطبان رسانهها، تعیین
میزان موفقیت برنامههای تبلیغاتی، ارایه پیامهای جذابتر، برنامهریزی تبلیغات
بهطور اثربخش و انتخاب رسانهها و روشهای موثرتر تبلیغات، مدیران را یاری میکند.
تحقیقات و بازاریابی
1-2 سیستمهای اطلاعات بازاریابی
سیستمهای اطلاعات بازاریابی [1](MIS). متدها و فرآیندهایی هستند که به منظور جمعآوری کردن، تحلیل کردن، نگهداری کردن و توزیع دادها و اطلاعات به صورت سیستماتیک مورد استفاده قرار میگیرد. اهمیت MIS در سازماندهی و ادغام اطلاعات و فرآیندهای تحقیق بازاریابی مشمول میباشد. سیستمهای مبتنی بر رایانه میتواند:
· به طور مستقیم دادههای جدید را در پایگاههای داده موجود با یکدیگر ادغام کند.
· دادههای استفاده شده در مدلهای آماری را تحلیل کند.
· به مدیران اجازه میدهد تا فرضیهها را بر اساس دادههای موجود آزمایش کنند.
کار اصلی سیستمهای اطلاعات بازاریابی، تهیه اطلاعات مورد نیاز به منظور اتخاذ تصمیمات بازاریابی میباشد. MIS زمانی مؤثرترین میباشد که اطلاعات به طریقی به هنگام و به موقع و به صورت قابل استفاده فرم ممکن فراهم شده است.
2-2 فرآیند تحقیق بازاریابی